close
تبلیغات در اینترنت
فلسفه ومنطق
loading...

کنکوری ها

فلسفه ومنطق

تبلیغات

دانلود تمامی کتابهای درسی سال اول تا چهارم دبیرستان سال تحصیلی 92 – 93

بازدید : 14356 پنجشنبه 27 تير 1392 نظرات ()

 دانلود تمامی کتابهای درسی سال اول تا چهارم دبیرستان همه رشته ها سال تحصیلی 92 – 93

به ادامه مطلب بروید

گزيده نکات منطق (تعريف و دنياي مفاهيم)

بازدید : 771 دوشنبه 20 خرداد 1392 نظرات ()

          «تعريف و دنياي مفاهيم»

مفهوم جزيي:

1- فقط بر يک مصداق و يک فرد منطبق مي‌شود.

2- فرض افراد متعدد براي آن محال است.

3- همه‌ي اسم‌هاي علم يا خاص و هرچه با قيد «اين» و «آن» مشخص شود.

·  چند نمونه مفاهيم جزيي: تهران ـ مکه ـ خليج‌فارس ـ آن پرنده ـ اين پسر ـ سلمان فارسي ـ آتن

مفهوم کلي:

1- قابليت انطباق بر مصداق‌هاي متعدد را دارد.

2- افراد آن مي‌توانند واقعي يا فرضي و وهمي باشند؛ مانند: پدر و مادر، کوه ياقوت، سيمرغ و ...

3- مفاهيم کلي، قابل استفاده در «تعريف» هستند.

4- گاهي فقط يک مصداق خارجي دارد (مانند: مولود کعبه) اما چون فرض آن براي ديگران نيز ممکن است، کلي است.

·  چند نمونه مفاهيم کلي: تضاد ـ عدالت ـ شکل سه‌ضلعي ـ کتب درسي ـ مسجد ـ آب ـ سفيد ـ حيوان ـ گربه ـ مثلث ـ مولود کعبه ـ ديو ـ فرشته ـ پدر ـ جيوه ـ درياچه ـ اژدهاي هفت سر و

نسبت‌هاي چهارگانه:

الف) تساوي: 1- از نظر محدوده‌ي مصاديق کاملاً بر هم منطبق‌اند. 2- از اسناد اين دو کلي به هم، «دو قضيه» پديد مي‌آيد؛ مانند: انسان و ناطق: «هر انساني ناطق است؛ هر ناطقي انسان است» 3- شکل آن       است (يعني دو دايره کاملاً بر روي هم منطبق شده‌اند.)

ب) عموم و خصوص مطلق: 1- دايره‌ي وسعت مصاديق آن به گونه‌اي است که همه‌ي افراد مفهوم دوم، مصداق مفهوم اوّل‌اند، اما فقط بعضي از مصداق‌هاي مفهوم اوّل، مصداق‌ مفهوم دوم‌اند. 2- يعني يکي کاملاً در درون ديگري است و يک کلي، عام‌تر از ديگري است. 3- از اسناد اين دو کلي به هم، «سه قضيه» به‌دست مي‌آيد؛ مانند: خداپرست و مسلمان: «هر مسلماني خداپرست است؛ بعضي خداپرست‌ها مسلمان‌اند؛ بعضي خداپرست‌ها مسلمان نيستند» زيرا خداپرست شامل: مسيحي‌ها، يهودي‌ها، زرتشتي‌ها و ... مي‌شود. 4- شکل آن          است و همان‌طور که مشاهده مي‌کنيد، يکي در درون ديگري قرار دارد.

ج) عموم و خصوص من وجه: 1- در برخي مصاديق مشترک و در برخي ديگر هيچ اشتراکي با هم ندارند. 2- از اسناد اين دو کلي به‌يک‌ديگر، «چهار قضيه» حاصل مي‌شود؛ مانند: لباس و سفيد: «بعضي لباس‌ها سفيد هستند؛ بعضي لباس‌ها سفيد نيستند؛ بعضي سفيدها لباس هستند؛ بعضي سفيدها لباس نيستند.» 3- شکل آن

          است.

د) تباين: 1- هيچ مصداق مشترکي ندارند. 2- از اسناد اين دو کلي به يک‌ديگر، «دو قضيه» حاصل مي‌شود؛ مانند: سنگ و اسب: «هيچ سنگي اسب نيست و هيچ اسبي سنگ نيست.» 3- شکل آن            است (همان طور که مشاهده مي‌کنيد دايره مصاديق آن کاملاً از هم جداست.)

ذاتي و عرضي:

ذاتي: مفاهيمي که سازنده و تشکيل‌دهنده‌ي يک «مفهوم» باشند، «ذاتي» آن محسوب مي‌شوند و در واقع همان «ماهيت» هستند که در جواب «اين چيست؟» مي‌آيند؛ يعني مفاهيم ذاتي در درون يک مفهوم قرار دارند و بدون آن‌ها نمي‌توان يک مفهوم را تصور کرد؛ مانند: شور بودن که ذاتيِ نمک است و نمي‌توان نمک را بدون اين‌که شور باشد تصور کرد.

عرضي: مفاهيمي هستند که جزء ذات و حقيقت يک مفهوم محسوب نمي‌شوند و بيرون آن قرار دارند و در واقع صفتي هستند که عارضِ مفهوم ديگر مي‌شوند؛ مانند: گرم بودن يا گل‌آلود بودن براي آب

· راه تشخيص ذاتي از عرضي: ساده‌ترين راه اين است که ببينيم آن مفهوم بدون آن صفت قابل تصور است يا نه؛ به عنوان مثال: «جسم بودن و سيال بودن» براي آب ذاتي است و تحقق يافتن آب در خارج بدون اين دو خصوصيت امکان‌پذير نيست. اما «شور بودن» يا «گرم بودن» يا «شيرين بودن» و براي آب عرضي‌اند و مي‌توان آب را بدون اين که شور يا گرم يا شيرين باشد، تصور کرد.

علاوه براين، مفاهيم ذاتي 3 ويژگي مهم دارند که در تشخيص آن‌ها از مفاهيم عرضي به ما کمک مي‌کند:

1- مفاهيم ذاتي از خود ذات و ماهيت، قابل جدايي نيست؛ براي مثال: نمي‌توان شکل‌بودن و سه‌ضلعي بودن را از مثلث گرفت (پس ذاتي آن هستند) ولي مي‌توان مثلث را بدون اين که «قائمه‌الزاويه» يا «متساوي‌الاضلاع» يا باشد تصور کرد (عرضي آن هستند.)

2- وجود ذاتي براي ذات علت نمي‌خواهد؛ به‌عنوان مثال: وقتي ذات (انسان) به وجود بيايد ذاتي آن (حيوان متفکر و ) هم به‌وجود آمده و احتياجي به دليل يا علت ندارد.

3- مفاهيم ذاتي در مقام فهم و تصور، مقدم بر ذات‌اند؛ يعني ادراک ذاتي (سه‌ضلع داشتن) مقدم بر ادراک ذات (مثلث) است. يعني بديهي است که اگر ما مفهوم سه‌ضلع داشتن که ذاتي مثلث است را درک نکنيم مسلماً مفهوم مثلث را که ذات است، درک نخواهيم کرد، اما مفاهيم عرضي بعد از مفاهيم ذات و ماهيت، درک مي‌شوند. يعني به اين صورت ادراک مي‌شود:

درک و تصور مفاهيم ذاتي  درک و تصور ذات  درک و تصور مفاهيم عرضي

به عنوان مثال: سه ضلع‌داشتن  مثلث  متساوي‌الاضلاع بودن

ندا ياري؛ کارشناس ارشد فلسفه

همچنين مي توانيد فايل ضميمه را براي ذخيره اين مطلب و ادامه آن در ادامه مطلب دانلود کنيد..
 

سوال ها و پاسخ تشریحی درس فلسفه و منطق در امتحان های نهایی

بازدید : 818 شنبه 04 خرداد 1392 نظرات ()
 سوال ها و پاسخ تشریحی درس فلسفه و منطق در
امتحان های نهایی را از سال87تا92در ادامه مطلب دانلود نمایید.
توجه:

دانش آموزان گرامی!       

با توجه به تغییر قابل توجه کتاب درس منطق در سال 89 ، امتحان های نهایی دوره های قبلی از بخش آرشیو سایت حذف شده اند. در استفاده از امتحان های نهایی سال 90 به بعد توجه داشته باشید که ممکن است تمام سؤال های موجود با سرفصل های کتاب های درسی سال 91 هم  خوانی نداشته باشد، ولی به جهت حفظ یکپارچگی و کلیّت آزمون، امتحان نهایی به صورت کامل در اختیار شما قرار گرفته است؛ لذا توصیه می شود در مراجعه به نمونه سؤال ها، حتماً کتاب درسی را مبنا قرار دهید.

http://up98.ir/uploads/1369627799562.gif

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • دبستان
  • دوره اول متوسطه
  • دبیرستان دروس عمومی
  • دبیرستان دروس تخصصی
  • سوالات نهایی سوم دبیرستان
  • سوالات نهایی پیش دانشگاهی
  • کنکور سراسری
  • جزوات کمک آموزشی
  • دانشگاه
  • نمونه سوالات پیام نور
  • معرفی رشته ها
  • سوالات کارشناسی ارشد
  • آزمون های آزمایشی
  • اخبار
  • اخبار ورزشی
  • اخبارعلمی آموزشی
  • خبرروز
  • پزشکی وسلامت
  • علم وفن آوری
  • خلاصه درس
  • مشاوره و برنامه ریزی