تبلیغات در اینترنتclose
عوامل موفقیت در کنکور
پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 1:32 قبل از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 2984
نویسنده پیام
namazi آفلاین


ارسال‌ها : 1
عضویت: 4 /3 /1392

تشکر شده : 3
عوامل موفقیت در کنکور


مقدمه :

بی شک یکی از دغدغه های اصلی اکثر جوانان امروز جامعه علم دوست ایرانی، شرکت در کنکور سراسری دانشگاهها، به منظور کسب مجوز ورود به دانشگاه و تحصیل رشته های مختلف دانشگاهی می باشد.

در سالهای اخیر ظرفیت پذیرش دانشجو بشدت افزایش یافته و امروز کمتر کسی است که نتواند به هر صورت برای ادامه تحصیل، مجوز کسب نماید. اما این امر باعث از بین رفتن رقابت میان دانش آموزان نگشته است چرا که اکنون هدف آنها تنها قبولی در دانشگاه نیست؛ بلکه تمامی سعی داوطلبان بر این است که بتوانند، در رشته ی مورد علاقه و دانشگاه موردنظر مجوز ادامه تحصیل کسب کنند. با توجه به نکات ذکر شده، بر دانش آموزان مشتاق لازم است تا علاوه بر فراگیری دروس کنکوری بتوانند برنامه ای تدارک بینند تا بهره وری آنها را افزایش دهد. به این معنی که آنها بتوانند با اختصاص زمانی معقول و مساوی دیگر رقبا نتایج بهتری کسب نمایند. داوطلب کنکور با امتحانات مدارس آشنایی دارد و سالها آن را تجربه کرده است ولی کنکور وضعیت جدیدی است که نیاز به مهارتهای دیگری به جز مهارتهای دوران تحصیل دارد . تفاوتهای آزمون های دوران مدرسه و آزمون سراسری ، موجب تفاوت عولکرد دانش آموزان در این دو آزمون می شود که عبارتند از :

1- اهمیت : امتحان مدرسه معمولا " یک نمره در یک درس در سال تحصیلی می باشد که قابل جبران است اما آزمون سراسری ، راه ورود به دانشگاه را تعیین می کند و این احتمال وجود دارد که مسیر زندگی فرد را عوض کند .

2- تعداد : داوطلب در مدرسه با تعداد محدودی از همکلاسی های خود که آنها را می شناسد سر و کار دارد و لی در کنکور ، با خیل عظیمی از داوطلبانی که آنها را نمی شناسد

3- رقابت : در یک کلاس یک شاگرد خوب به راحتی شاگرد اول می شود ولی همن فرد ممکن است در کنکور وضعیت چندان خوبی نداشته باشد .

4- حجم کتابها : در دبیرستان معمولا " از یک کتاب آزمون به عمل می آید ، در حالی که در کنکور از دروس چهار ساله مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال طرح می شود و داوطلب با حجم وسیعی از دروس روبرو است .

5- زمان : در امتحانات مدرسه مشکل زمان مطرح نیست و دانش آموز فرصت کافی برای پاسخ به سوالات را دارد . در حالیکه در کنکور سوالات زیاد بوده و وقت محدود.

6- پذیرش در دانشگاه و رشته ی مورد نظر : داوطلبان اگر به علایق خود نرسند ، پذیرش خود را بی ارزش می دانند 7 - نوع سوالات : معمولا "در کلاس دانش آموز از نحوه ی تدریس دبیر نوع سوالات را پیش بینی می کند . اما در کنکور سوالات توسط طراحانی طرح می شود که هیچ گونه ارتباطی با داوطلبان ندارند و درجه ی دشواری سوالات متفاوت است .

با توجه به تفاوت های یاد شده ، یک داوطلب کنکوری باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتواند در کنکور موفق باش ؟ عوامل موفقفیت در کنکور سراسری چیست ؟

1- در مسیر قرار گرفتن :

در واقع فرد اگر بخواهد وی موضوعی به طور جدی کار کند ، باید خود را در مسیر اصلی آن موضوع قرار دهد . برای مثال ، اگر فردی بخواهد وارد یک رشته ورزشی شود از لباسش گرفته تا نوع تمرینات ورزشی و نحوه ی تغذیه اش ، باید دقیقا" در جهت آن ورزش خاص باشد تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد . پس در وهله اول باید حس کنکور داشته باشد . یعنی هر کس او را ببیند ، بفهمد که او یک کنکوری است . یعنی با سالهای قبل تفاوت داشته باشد ، کارهای جنبی را کم کند ، و به این باور برسد که امسال تنها یک کار تعریف شده دارد و آن هم موفقیت در کنکور است . و از کنار بسیاری از چیزها را که بزرگ نیستند بگذرد .

2- داشتن هدف :

زندگي، فرصت هاي فراواني در اختيار کساني که به جستجوي آرمان هاي بلندشان به پا خواسته اند و به تحقق روياهايشان همت گماشته اند، قرار مي دهد. بدين ترتيب فزد باید خط مشي خود را در زندگي تعيين کند و سکاندار کشتي سرنوشت خود باشد. انتخاب هدف ، یکی از ضرورت‌های زندگی است که اگر آگاهانه انجام نشود، نا‌آگاهانه صورت خواهد گرفت. یکی از ضرورت‌های انتخاب هدف ، این است که تمرکز ذهنی را به همراه خواهد داشت. داشتن ذهنی متمرکز ، یکی از شرط‌های لازم برای موفقیت است. یک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقیت دارد و پر از انرژی است، بنابراین می‌تواند در مسایل کنکاش کند و اعماق آنها را ببیند. نقطه روبروی ذهن متمرکز ، یک ذهن آشفته است. با یک ذهن آشفته نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و تمام انرژی‌مان صرف کارهای بیهوده می‌شود .

مراحل رسيدن به هدف ها :

1) ليست بندي هدفها 2)زمان بندي هدفها ( زمان لازم براي رسيدن به هدف) 3) اولويت بندي هدفها 4) ايجاد انگيزه براي هر هدف ( وضوح در هدف) 5) برنامه ريزي براي رسيدن به هدفها 6) اقدام و شروع حرکت در مسير هدف (تلاش مستمر براي رسيدن به هدف )

3- داشتن نگرش مثبت :

مغز انسانها بسیاری از تصمیم های خود را نه بر اساس واقعیت ها ، بلکه بر اساس پرداشتی که از آن واقعیت ها دارد ، می گیرد . به عنوان مثال اگر احساس شکست و بدبینی وارد مغز شما شود ، مغز حوادث و شواهدی را مبتنی بر این احساس جمع آوری می کند و آنگاه با ترشح آدرنالین به همه ی اعضای بدن ، فرمان آمادگی در برابر بدشانسی و شکست را صادر می کند و آنها را وادار می کند که خود را با ناکامی و شکست تطبیق دهند . و بالعکس ، اگر احساس موفقیت و شادابی داشته باشد ماده دیگری به نام آندروفین ترشح می شود که فرد را برای رسیدن به پیروزی آماده می کند .

همه انسانهای بزرگ هدفهای بزرگی داشتند.هدفهایی که کاملا مشخص بودند.آنها به محدودیتها فکر نمی کردند بلکه به موفقیت ها فکر می کردندآنها هدفهایشان را با ذهنیت مثبت می ساختند و با ذهنیت مثبت دنبال می کردند.آنها هر روز و هر روز به هدفهایشان فکر می کردند و در خیالشان تصور می کردند در حالی که پر از شادی و موفقیت اند به هدفهایشان رسیده اند.با تکرار خیلی زیاد این کار٬ میلشان برای رسیدن به هدف به اشتیاقی سوزان تبدیل شده بود.آنها با تلاش پیگیر و انرژی فراوان برای رسیدن به هدفهایشان گام بر می داشتند.این چنین کردند و موفق شدند. گاهی پاره ای از معلمان یا دیگر افراد ، اطلاعات نادرستی از کنکور ارائه می دهند که تاثیر منفی روی داوطلبین می گذارد .داوطلب کنکور اجازه نمی دهد که القائات نادرست اطرافیان ، عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد . او اطلاعات را فیلتر کرده و آنهایی را که نادرست تشخیص می دهد از ذهن خود بیرون می کند .

البته نباید نگرش مثبت را با ذهنی گرایی غیر واقعی اشتباه گرفت . ذهنی گرایی غیر واقعی نوعی خوش خیالی کودکانه است که در نهایت فرد را دچار اندوه می کند . در حالیکه مثبت نگری فرد را از نامیدی و یاس دور می کند و توان او را بالا می برد .

4- خود باوری :

اینکه انسان چه اندازه خود را می‌شناسد و خود را می‌پذیرد، در رفتار و عمل او منعکس می‌شود. رفتارهایی که فرد از خود در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد نشانگر درجات خود باوری او است. البته گاهی افراد به خود باوریهای کاذبی نیز دچار می‌شوند که از لحاظ شدت و حدت پافشاری آنها در برخی ویژگیها قابل تشخیص است. در هر حال داشتن درجات متعادلی از ویژگیهای زیر نشان از خودباوری خوب و مؤثر در فرد دارد .

استقلال عمل

در مورد مسائلی که مربوط به زندگی خود است با استقلال بیشتری عمل می‌کند. به دیگران وابسته نیست مگر در زمانی که چنین ارتباطی با دیگران با انجام عملی لازم و ضروری باشد. چنین فردی می‌داند که در امور زندگی خود بایستی خود عمل کند و شخصا فعالیتهایش را انجام دهد و همچنین می‌داند که برخی فعالیتها نیاز به همکاری دیگران دارند. اما فردی که دارای خود باوری بسیار پائین است مستقل عمل نمی‌کند، وابسته به دیگران است و حتی شاید در مسائل کاملا شخصی احتیاج به دخالت دیگران داشته باشد. فردی با خود باوری کاذب حتی در اموری که نیاز به همکاری دیگران دارند نیز تمایل به استقلال عمل دارد .

مسئولیت پذیری

خود باوری خوب موجب می‌شود فرد مسئولیت پذیر باشد. مسئولیتهای مختلف را در زندگی دور و بر خود می‌پذیرد، حال این مسئولیت می‌تواند شامل اموری جزئی مثل شستن ظروف یا نظافت منزل باشد، یا مسئولیتهای بزرگتر در گروههای کلاسی ، مدرسه یا گروههای ورزشی و ... . چنین فردی بی تفاوت نیست و قبلا از توصیه دیگران اغلب اقدام به عمل می‌کند. نقش و حضور این افراد و مسائل مختلف زندگی و جامعه کاملا پر رنگ است .

استقلال فکر

افراد خود باور خودشان تصمیم می‌گیرند، فکر می‌کنند و مسیر فکری خود را در زمینه‌های مختلف تعیین می‌کنند. بر اساس خط مشی فکری خود به امور زندگی پاسخ می‌دهند و براحتی از افکار و عقاید دیگران تبعیت نمی‌کنند، مگر اینکه با تحلیل و بررسی آن افکار را در جریان فکری خود بپذیرند و ادغام کنند .

آگاهی از ویژگیهای مثبت و منفی خود

افراد خود باور پیچ و خم شخصیت و درون خود را بررسی می‌کنند و به همان اندازه که می‌دانند کاستیهایی دارند و باید به فکر جبران آنها باشند . ویژگی خوب و کامل خود را همواره مد نظر دارند، به آنها افتخار می‌کنند و همواره مقابل چشم خود دارند. افرادی با خود باوری ضعیف شناخت خوبی از خود ندارند و آگاهی کاملی از ویژیگیهای خود ندارد و این ابهام موجب می‌شود ضعفها و ویژگیهای منفی را گسترش داده و باور خود را در مورد خود خدشه دار سازد .

دوری از تقلید

افراد خود باور خود را به همان شکل که هستند می‌پذیرند، بنابراین کمتر از افراد خود باور پائین اقدام به تقلید از دیگران در زمینه‌های مختلف می‌کنند. دوست دارند به همان شکل و قیافه خودشان باشند و افکار خود را داشته باشند، تمام مسائلی که به آنها مربوط می‌شود را نیز به همان شکل باور دارند می‌پذیرند. مثلا خانواده ، شغل و ... بنابراین به دنبال این نیستند که از کارهای دیگران تقلید کنند و یا مثل آنها باشند .

موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی

افراد خود باور شناخت صحیحی که از خود دارند بهتر از بقیه به پرورش توناییها و استعدادهای خود می‌پردازند و آنها را در جهت درست هدایت می‌کنند. بنابراین از صرف انرژی برای استعدادهایی که ندارند خودداری می‌کنند و در عوض با توجه و گسترش دادن استعدادهایی که دارند موفقیتهای بیشتری را شامل خود می‌کنند. فرد خود باوری که می‌داند استعداد هنری ندارد، وقت و انرژی خود را صرف کسب هنر نمی‌کند و مثلا اگر می‌داند در زمینه تجارت یا تحصیل و ... استعدادهایی دارند به پرورش آنها اقداام می‌کند و در آن زمینه موفق و موفقتر می‌شود .

با وجود تأثیری که این ویژگی هاکه فرد از محیط خود می‌پذیرد، اما این به معنی عدم تأثیر فرد روی خود باوری خود نیست. به عبارتی فرد بزرگسال براحتی می‌تواند درجه خود باوری خود را از خویش تغییر دهد. اجازه دهد تأثیرات محیطی به کاهش آن اقدام کنند یا با مقاومتی که از خود نشان می‌دهد دائما در تلاش برای افزایش خود باوری خود باشد .

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس همانا اعتماد وايمان شما به جهان هستي وکل آفرينش وموجودات است .
اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشيد مي توانيد وتوانايي ان را داريد که تمام توانتان رابه کار بگيريد و شرايط واوضاع زندگي را آن گونه که مطلوب ودلخواه شماست تغيير دهيد
چگونه اعتماد به نفس را در خود تقويت کنيم ؟


اصل اول : گذشته را بپذيريد وا ينده را دگرگون کنيد

شما بايد بدانيد که گذشته را نمي توان تغييرداداما آينده هنوز آفريده نشده است . آينده چيزي نيست جز انديشه هاي شما وکوشش براي افريدن انها . منظور ما اين است که در بند گذ شته نباشيد نه اينکه از تجربيات ، خطاها وشکستهاي گذشته درس نگيريد .پس بايد عاقلانه به گذشته نگاه کرد و اند يشه و وقت خود را صرف چيزي کنيم که توان آفريدن ودگرگون ساختن آن را داريم .

اصل دوم :درباره اهدافتان با خود گفتگو کنيد

اهداف را به صورت جملا تي مشخص در اوريد وبه خود بگوييد ان هم به صورت جملات مثبت . اهداف بايد واقعي ومعقول باشند نه بلند پروازانه که دسترسي به انها ممکن نباشد ونه پيش پا افتاده که ارزش کوشيدن را نداشته باشند . اهداف معقولي براي هرساعت ، روز ، هفته وماه وضع کنيد . موفقيت در اهداف کوتاه شما را براي دست يافتن به اهداف بلند مدت تشويق مي کند و انگيزه تلاش را در شما بيدار مي سازد . همواره اهداف را ياداور شويد تا بخشي از ضمير ناخوداگاه شما گردد .

اصل سوم - تصميم گرفتن را تمرين کنيد .

روانشناسان نشان داده اند که کسانیکه در سالهاي اوليه زندگي خود تشويق شده اند تا براي خود تصميم بگيرند از ديگرانی که اين موقعييت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتري کسب کرده اند .تمرين تصميم گيري به شما کمک مي کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمينان بيشتري به دست اوريد ودرنتيجه اعتماد به نفس کامل تري کسب نماييد . مهم تصميم گيري است . يادتان باشد که :

قضاوت درست نتيجه تجربه است وتجربه خود نتيجه چندين قضاوت نادرست .

بنابراين از هرفرصتي براي تصميم گيري استفاده کنيد واين نيرو را در خود پرورش دهيد .

تصميم گيري مستلزم خطر پذيري واحساس مسئوليت است

اصل چهارم - نتايجي را که مي خواهيد مجسم کنيد

تصوير روشني را از آنچه مي خواهيد به دست اوريد ، داشته باشيد اين کار باعث مي شود تا انرژي خودرا بران هدف متمرکز کنيد . اين برخورد تصويري باهمه آرمان ها و اهداف براي شما مفيد است وياري تان مي دهد تا کم کم زمينه هاي -دست يابي به انها را فراهم سازيد .

اصل پنجم - دربرخي زمينه ها متخصص شويد

آگاهي عمومي لازمه زندگي فردي واجتماعي است اما کافي نيست . براي پيشرفت در زندگي فردي وحرفه اي شما بايد در زمينه هايي متخصص ومنحصر به فرد باشيد . همين نکته که شما چيزي مي دانيد وديگران نمي دانند به شما اعتماد به نفس مي دهد . بايد اموزش مداوم را به عنوان يک اصل در زندگي خويش بپذيريد

- اولين گام در موفقيت «خودشناسي» است. ابتدا سعي كنيد شناخت درستي از خود و ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي خود كسب كنيد و با توجه به اين كه هيچ كس كامل نيست، اگر ايرادي يا مشكلي داريد كه خود به تنهايي قادر به يافتن راه حل مناسبي براي مقابله با آن نيستيد و شخص قابل صلاحيتي براي مشورت نداريد، از مشاوران و متخصصين كمك بخواهيد .

2- تاريك ترين زمان شب، نزديك ترين زمان به سپيده صبح است . اين جمله را به خاطر بسپاريد و با كوچكترين ناملايمات از تلاش خود دست بر نداريد و به سادگي خود را بازنده تلقي نكنيد .

3- بدون توجه به نتيجه كار، تمامي نيروي خود را به كار گيريد تا مسئوليتي كه به عهده شماست، به بهترين نحو انجام پذيرد.

4- هميشه هدفمند باشيد. اگر خواسته هايتان خيلي دور از دسترس به نظر مي آيد، براي تحقق آنها برنامه اي چند مرحله اي طراحي كنيد . يعني براي خود اهداف كوتاه مدت انتخاب كنيد و مطمئن باشيد حتي اگر يك گام كوچك، اما درست برداريد

5-در لحظات سختي كه احساس تنهايي و نااميدي مي كنيد، به خاطر بياوريد يگانه قادر متعال در كنار شماست. به خدا توكل كنيد، محكم و راسخ گام برداريد و پس از موفقيت شكرگزار باشيد .

6- هيچ گاه اجازه ندهيد افراد منفي باف با عقايد ناسالم خود، ذهن شما را مسموم كنند

7-از شوخي هاي توهين آميز كه باعث خدشه دار ساختن شخصيت خودتان يا ديگران مي شود، خودداري كنيد .

8-توانايي هاي خود را دست كم نگيريد، استعدادهاي خود را باور داشته باشيد و مطمئن باشيد انسان در فرهنگ مذهبي ما بي جهت «اشرف مخلوقات» ناميده نشده و مي تواند با اراده و پشتكار، به موفقيت هاي نامحدودي دست يابد .

9- در لحظات سختي و پريشاني، دقايقي را با خود خلوت كنيد و سعي كنيد عوامل مولد نگراني تان را پيدا كرده و درصدد رفع آن عوامل برآييد

10- قبل از انجام هر كاري به عواقب حاصله آن خوب فكر كنيد، در صورت نياز به راهنمايي با افراد مثبت انديش، واقع گرا و آگاه مشورت كنيد

11- اگر خواستاراحترام ديگران هستيد، اول خودتان به خودتان احترام بگذاريد .

12- اگر عادت يا ويژگي در شما وجود دارد كه باعث آزارتان مي شود، با برنامه ريزي درست و اصولي آن را از خود دور كنيد

13- اگر مي خواهيد از پيشرفت خود اطلاع حاصل كنيد، خود را نسبت به گذشته خودتان مقايسه كنيد نه با ديگران .

14- هميشه نيمه پر ليوان را ببينيد نه نيمه خالي آن را

15- اگر مشكلات تحصیلی خود را نمي توانيد به تنهايي حل كنيد، از افراد زبده و با تجربه كمك و مشورت بخواهيد و دانش حرفه اي خود را گسترش دهيد و از سؤال كردن هراسي نداشته باشید

5- انگیزه :

انگیزش (motivation) به عنوان عالم نیرو دهنده ، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف می‌شود . انگیزش یک تمایل یا گرایش به عمل کردن به طریق خاص است و انگیزه نیاز یا درخواست ویژه‌ای است که انگیزش را موجب می‌شود. در واقع انگیزه را علت و دلیل رفتار می‌دانند. دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می‌دهیم ولی بعضی دیگر را انجام نمی‌دهیم، انگیزه‌های ما هستند. انگیزه و انگیزش غالبا به صورت مترادف بکار می‌روند. با این حال ، می‌توان انگیزه را دقیق‌تر از انگیزش دانست .

از لحاظ پرورشی ، انگیزش هم هدف است و هم وسیله. به عنوان هدف ، ما از دانش‌آموز و دانشجویان می‌خواهیم نسبت به موضوع‌های مختلف علمی و اجتماعی علاقه کسب کنند. از این رو تمام برنامه‌های درسی که برای آنها فعالیت‌های حوزه عاطفی در نظر گرفته شده است، دارای هدف‌های انگیزشی هستند. به عنوان وسیله ، انگیزش مانند آمادگی ذهنی یا رفتارهای ورودی یک پیش نیاز یادگیری به حساب می‌آید و تاثیر آن بر یادگیری کاملا آشکار است .
انگیزش درونی در مقابل انگیزش بیرونی

انگیزش درونی به مواردی اطلاق می‌شود که پاداش مورد انتظار فرد در قبال رفتاری معین یک منبع درونی است. یعنی فرد جهت رسیدن به تقویتهای درونی عمل ویژه‌ای را انجام می‌دهد، هر چند این عوامل درونی با عوامل بیرونی همخوانی داشته باشند یا نداشته باشند و حتی موجب تنبیه فرد شوند . انگیزش درونی زمانی معنی پیدا می‌کند منبع تقویت کننده رفتار یا منبع پاداش دهنده یک عامل بیرونی است. به عبارتی فرد برای رسیدن به یک حالت یا شرایط معین بیرونی رفتاری را انجام می‌دهند .

بطور کلی زمانی که به دنبال ایجاد تغییرات پایا و مستمر هستیم و زمان کافی برای اعمال برنامه‌ها داریم کار با سیستم انگیزش درونی نتایج مفیدتر خواهد داشت. بر این اساس برنامه‌های طولانی مدت فردی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... از اصول مربوط بکارگیری انگیزش درونی استفاده می‌کنند. فرآیند آموزش و تدریش از عمده جریاناتی است که با سیستم انگیزشی در‌گیر است. برنامه‌ریزیهای آموزشی و پرورشی با تاکید بر تقویت انگیزش درونی هر چند در طولانی مدت نتایج مفیدی را به بار خواهد آورد. فعالسازی و تقویت انگیزش درونی در دانش آموزان اهداف مبتنی بر یادگیری آنها را برآورده خواهد ساخت و دوام و پایایی آنها را تضمین خواهد کرد. به عنوان مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که با برنامه‌هایی که به تقویت انگیزش درونی او برای یادگیری آموزش دیده است. چنین دانش آموزی نه صرفا بر مبنای کسب نمرات برتر ، جوائز و امتیازات ویژه ، بلکه بر اساس انگیزه‌های درونی خویش وارد عمل خواهد شد .

هر چند عوامل ذکر شده نیز اهمیت خاص خود را برای وی دارا باشند. به فرض انگیزش پیشرفت این دانش آموز به عنوان یک انگیزش درونی مورد تقویت قرار گرفته باشد وی هم در دوران تحصیل و هم در آینده و یا شغلی خود چنین فعالیتها و عملکردهایی را همچنان در خود نشان خواهد داد. هر چند عوامل بیرونی انگیزشی برای وی حضور نداشته باشند . افرادی که با تحمل انواع سختیها و مشقتها به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند در واقع از انگیزش درونی خود به عنوان نیرو دهنده و تقویت کننده استفاده می‌کنند . هر چه انگیزه افراد برای رسیدن به موفقیت درونی تر باشد ، احتمال موفقیت وی بیشتر می شود .

روشهای ایجاد انگیزه :

· ایجاد ارتباط بین توانایی یادگیری و موضوعات مورد مطالعه

* آشنایی با فرآیند حل مساله ، برای حل مشکلات شخصی

* توانایی در مدیریت استرس

* مدیریت تغییراتی که پس از دوره متوسطه در زندگی شان رخ خواهد داد

* دانستن مزایای برنامه ریزی در پشت سر گذاشتن انتقال های زندگی

* پذیرش مسئولیت در قبال یادگیری خود

* به کار گیری موفقیت آمیز روشهای مطالعه

* آگاهی از اهمیت موفقیت تحصیلی در ایجاد فرصت های شغلی و موقعیت های اجتماعی

* شناسایی موضوعات مورد علاقه و موضوعاتی که یادگیری آنها دشوار می باشد .

6 - یادگیری :

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند . یادگیری (learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است . شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم .به طوری که پس از مطالعه :

· یادگیری فرد عمیق باشد

· ماندگار و پایا باشد ( چرا که فاصله زمانی مطالعه تا کنکور مدت نسبتا " طولانی است )

· کمترین تکرار را داشته باشد . با توجه به تعداد دروس باید به گونه ای خواند که کمتر نیاز به دوباره خوانی داشته باشد

· سرعت مناسب داشته باشد .

فردی که مطالب را فهمیده باید :

· بتواند موضوع را با زبان خود بیان کند

· در جاهای ضروری علت ها را بیان کند و قادر به تجزیه و تحلیل مطلب باشد .

· بتواند سوالات خوبی از آنها طرح کند .

· بتواند به خوبی به سوالات طرح شده پاسخ دهد .

· با گذشت زمان به راحتی آن را فراموش نکند و بتواند با یک مرور سریع مطالب را به خاطر آورد .

· در حل تست ها سرعت عمل داشته باشد .

آفت های مطالعه :

· بلند خوانی

· کلمه خوانی

· مطالعه حین را رفتن

· مطالعه با وسابل صوتی تصویری

· پرخوانی

· وسواس در مطالعه

· کند خوانی

روشهای مطالعه :

روشهای مطالعه موثر سهم به سزایی در موفقیت داوطلبین کنکور دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم :

· خواندن اجمالی( آشنایی کلی با مطلب در زمان کوتاه )

· تند خوانی ( دید زدن و جریان موزون حرکت چشم و ذهن بر روی مطالب )

· دقیق خوانی ( درک کامل مطلب خوانده شده و نگهداری منظم و منطقی در حافظه )

· خواندن تجسسی ( ( از طریق سوال کردن و یافتن جواب دامنه تمرکز حواس بالا می رود .)

· روش پس ختام( SQ3R پیش خوانی – سوال کردن – خواندن – تفکر – از حفظ گفتن - مرور کردن )

کم کردن فراموشی :

بر اساس منحنی نسیان ابینگ هاوس ، بعد از 24 ساعت حدود 70 درصد از مطالب خوانده شده از یاد می رود بنابر این یکی از روشهای موثر به خاطر سپاری مرور مطلب همان روز است . خطایی که بسیاری از داوطلبان مرتکب می شوند ، این است که بیشتر از اینکه مطالب را یاد بگیرند به فکر تمام کردن کتابها هستند و فرصتی برای مرور کردن نمی گذارند . لازم است هر جند روز یک بار مطالب روزهای قبل را مرور کرد .

روش تقطیع و فراخنای حافظه

در مورد اکثر افراد گنجایش حافظه کوتاه مدت نمی‌تواند به بیش از 2±7 افزایش یابد. با وجود این می‌توان اندازه قطعه‌ها را افزایش داد و از این راه بر تعداد ماده‌ها در فراخنای حافظه افزود. به عنوان مثال برای یادآوری 12 رقم 92-318-1499-231 می‌تواند آنها را در سه دسته چهارتایی دسته بندی کرد: 1892-4993-2311 و به راحتی 12 رقم را یادآوری کرد .

روش تصویر سازی ذهنی و رمز گردانی

هر وقت یک جفت واژه با یک تصویر ذهنی به هم ربط داده شوند، یادآوری آنها ، آسانتر می‌شود. هنگامی که ما دو واژه پروانه و کتاب را با یک تصویر ذهنی به هم ربط می‌دهیم، احتمالا یک پیوند معنادار بین آن دو برقرار می‌کنیم. این اصل عمده زیربنای بسیاری از نظامهای یادیار است . روش مکانها و روش واژه کلید از انواع نظامهای معروف یادیار هستند .

روش مکانها

این روش به ویژه در مواردی موثر است که با ردیف منطقی از ماده‌های دلبخواهی مانند واژه‌های نامربوط به یکدیگر سروکار داشته باشید. گام نخست این است که ردیف منظمی از مکانهای مختلف را به خاطر بسپارید. مثلا مکانهایی که ضمن قدم زدن در خانه خود با آنها برخورد می‌کنید. پس از این که توانستید قدم زدن ذهنی را راحت انجام دهید، شروع می‌کنید به ساخت یک تصویر ذهنی که در آن اولین واژه با اولین مکان ربط داده شده است و دومین واژه با دومین مکان و الی آخر .

روش استفاده از بافت در بهسازی حافظه

از آنجا که بافت نشانه بازیافتی نیرومندی است می‌توان با بازآفرینی بافتی که یادگیری در آن صورت گرفته، حافظه را بهبود بخشید. مثلا اگر جلسات درسی شما همیشه در اتاق معینی تشکیل شود، شما در این اتاق بهتر از هر جای دیگری مطالب آن درس را به یاد خواهید آورد، چون بافت آن اتاق بهترین نشانه بازیافتی برای مطالب درس شما محسوب می‌شود .

روش سازمان دهی در بهسازی حافظه

روش سازمان دهی به این دلیل بازیابی را بهبود می‌بخشد که بر کارآیی پیگردی در حافظه می‌افزاید و به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم اطلاعات بسیار زیادی را یاد اندوزی و بازیابی کنیم. به شرط این که این اطلاعات را سازمان داده باشیم . با مشخص کردن مطالبی از یک فصل درسی که باید به خاطر سپرده شوند، با توجه به عناوین و سر فصلهای بیان شده ، چارچوب کلی درس را ترسیم و سازمان دهی می‌کنیم.

روش تمرین بازیابی در بهسازی حافظه

در این روش که به صورت تمرین بازیابی انجام می‌شود، می‌توانید درباره مطلب مورد یادگیری سوالاتی از خود مطرح کنید. بعد می‌توانید بخشهای معینی را که در دور اول برایتان مشکل بود، مجددا بخوانید تا بهتر درک کنید .

در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید. این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد

در بعض از موارد به منظور استفاده بهتر از حافظه ، می توان حرف اول چند کلمه را کنار هم قرار داد و کلمه ی جدیدی ساخت.

کلمات کلیدی را به صورت لیستی تهیه کنید و خلاصه ای در مقابل آن بنویسید .

با به تصویر کشیده موضوعات آنهارا بهتر به خاطر می آورید .

ارتباط موضوعی مطالب قبلی و مطالب جدید را پیدا کنید

از وقایع داستان بسازید .

نمودار درختی ترسیم کنید .

دروس عمومی را با تکرار های سبک و منظم به حافظه بسپارید .

دروسی که به نظرتان مشکلتر می رسد ، را بیشتر مرور کنید و خلاصه ها و یادداشت برداری ها را در معرض دیدتان قرار دهید .

7- تمرکز حواس

گاهی دانش آموزان و دانش پژوهان کوشش فراوانی می کنند و ساعت های طولانی به مطالعه می پردازند اما به دلیل عدم توانایی در تمرکز حواس ، نمی توانند به نتیجه دلخواه دست یابند . یکی از راههای مطالعه مفید این است که قدرت تمرکز خود را تقویت کنید .

تمرکز حواس یعنی استعداد ثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری که به میل و اراده انتخاب شده است و مانع از توجه روی موضوعات دیگر می شود . تمرکز به معنای تفکر کامل و صد در صد در مورد یک چیز نیست چرا که بعید است بتوانیم حتی برای 5 ثانیه به طور مداوم فقط نسبت به یک چیز تمرکز داشته باشیم و بقیه افکارمان را بطور کامل از ذهن دور کنیم . تمرکز یعنی به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی که می تواند منشا بیرونی یا دورنی داشته باشد . یاد آوری خاطره ها یا تخیلات منشا درونی و سرو صدا یا آشفتگی مکان مطالعه منشا بیرونی دارد .

انواع تمرکز : تمرکز به صورت ارادی و غیر ارادی انجام می گیرد .

تمرکز غیر ارادی :زمانی شکل می گیرد که شما به صورت درونی به کاری مشتاق هستید و بخش اعظم قوای خود را بر آن متمرکز می کنید . مثل زمانی که بر اثر شنیدن صدایی ناگهانی ، دچار ترس شده اید .

تمرکز ارادی :زمانی پیش می آید که شما در تلاش برای انجام کاری با افکار مزاحمی مواجه می شوید و در صدد بر می آیید با توسل به روشهایی این افکار را کنار زده و بر موضوع مورد نظرتان متمرکز شوید .

روشهای تقویت تمرکز حواس :

اولین و مهمترین ثمره ی برخوردار بودن از تمرکز فکری ، کسب آرامش روحی و اعتماد به نفس است .

1- آمادگی برای مطالعه : ابتدا باید خود را از جهات گوناگون آماده کر دزیرا آمادگی مقدمه ای برای علاقمندی به مطلب و ایجاد تمرکز حواس می باشد .

2- آمادگی بدنی : گاهی بیماری هایی مثل زخم معده ، میگرن و.. باعث از بین رفتن تمرکز حواس می گردد .

3- آمادگی ذهنی و روانی : توانایی درک کلمات و حقایق و عدم وجود خستگی ، بی قراری ، اضطراب و ... نشانه وجود آمادگی ذهنی و روانی است .

4- داشتن علاقمندی به موضوع مورد مطالعه :علاقه نسبت به مطلب خواندنی و کاربرد ماهرانه فنون مطالعه باعث می شود شخص به مطالعه بیشتر بپردازد .

5- تعیین هدف : هدف زیر بنای انجام کار است و به فعالیت انسان جهت و نیرو می دهد .

6- تعیین زمان و مکان مطالعه : مطالعه باید در ساعاتی از شبانه روز صورت گیرد که برای فرد مناسب تر است و آمادگی انجام آن را دارد .اگر مطالعه همواره در مکان ثابتی صورت گیرد به تمرکز حواس کمک می کند .

7- داشتن افکار مثبت : از گفتن کلماتی مانند من نمی خواهم ، نمی توانم ، نمی دانم ، محال است و... بپرهیزید و جملات مثبت را جایگزین آنها کنید .

8- طرح سوال : یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمقی درگیر مطالعه می کند .

9- استفاده از راهنما و خط کشیدن زیر مطالب مهم : این کار باعث تمرکز حواس و افزایش سرعت مطالعه می شود .

10- یادداشت برداری سبب تمرکز بیشتر و به خاطر سپردن بیشتر مطالب می شود.

چند تکنیک برای تقویت تمرکز حواس :

الف ) پرورش ذهن آشفته : یک مهارت را تمرین کنید مانند پرتاب توپ داخل حلقه

ب ) حواست رو جمع کن ( الان اینجا باش ) : هنگامی که افکار مزاحم به ذهن هجوم آورده به آن هشدار می دهید که حواست رو جمع کن

ج ) روش عنکبوتی : در براب حواس پرتی تسلیم نشوید. در موقعیت های مختلف به خودتان اجازهخ ندهید که حواستان پرت شود مثل عنکبوت که یاد می گیرد پس از چند بار تکان خوردن بی جهت تار دیگر به تکانهای آن بی توجه باشد .

د ) فرصتی برای افکار مزاحم : در طول روز فرصتی برای فکر کردن به مسائلی که به ذهن شما خطور می کنند و باعث نگرانی تان می شوند در نظر بگیرید و اجازه دهید تا از ذهنتان خارج شوند .

تكنيك‌هاي تندخواني

نكات زير مهارت تندخواني را در شما تقويت مي‌كند

– مكث‌ها و توقف‌هاي چشمان خود را حين مطالعه سطور كاهش دهيد.

– اين همان تمركزهاي لحظه‌اي روي حروف و واژه‌ها ست. ما هنگام خواندن هر يك از سطرهاي يك متن چشمان خود را به صورت جهشي به سمت جلو حركت مي‌دهيم. اكنون هر ميزان كه ما اين مكث‌ها و جهش‌ها را كاهش دهيم سرعت خواندنمان نيز افزايش مي‌يابد. تعداد اين توقف‌ها معمولاً در افراد كندخوان به 7بار در هر سطر مي‌رسد اما شما مي‌توانيد اين مكث‌ها را به 3 بار در هر سطر كاهش دهيد.

- هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطرها حركت دهيد و نه سر خود را.

- براي كاهش مكث‌ها مي‌بايست حوزه ديد خود را افزايش دهيد. براي اين منظور شما بايد سعي كنيد تا تصاوير واقع در گوشه چشمان خود را بدون اينكه به طور مستقيم به آنها نگاه كنيد، ببينيد.

- اجازه ندهيد حين مطالعه ديدتان دچار سرگرداني شود.

2 – واژه‌ها را گروه‌بندي كنيد.

- ما آموخته‌ايم كه چگونه حروف را با يكديگر تركيب كرده و كلمات را خوانده و درك كنيم. اكنون بايد بياموزيم كه دسته‌اي از كلمات را با يكديگر تركيب كرده و يك جمله را در آن واحد بخوانيم و در قدم بعدي بايد بياموزيم كه چگونه جملات را دسته‌بندي كرده و مفهوم كلي يك پاراگراف را استخراج كنيم.

- ثابت شده كه دسته‌بندي واژه‌ها قوه ادراك و فهم را افزايش مي‌دهد. به طور كلي مفهوم را آسان‌تر مي‌توان از يك دسته واژه استخراج كرد تا از كلمات منفرد و حتي حروف تك.

3 – هيچ‌گاه به عقب بازنگرديد.

– اغلب افراد عادت كرده‌اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه‌ها و يا قسمت‌هايي از متن را كه به درستي متوجه نشده‌اند بازخواني كنند. اين كار فقط از سرعت خواندن شما مي‌كاهد. شما مي‌توانيد با مطالعه تكميلي، قسمت‌هايي را كه به درستي متوجه نشده‌ايد درك كنيد. شايد با خودتان بگوييد كه اين بازخواني مجدد هم زمان مي‌برد، اما بازگشت مكرر به عقب براي بازخواني قسمت‌هاي درك نشده به مراتب وقت‌گيرتر از مطالعه مجدد يك مطلب به روش تندخواني است.

4 – هدفمند مطالعه كنيد.

– هدف خود را از مطالعه هر مطلبي از پيش تعيين كنيد كه چه نوع اطلاعاتي را مي‌خواهيد كسب كنيد. اين كار سبب مي‌‌شود تا شما اطلاعات غيرضروري و حاشيه‌اي را در فرايند مطالعه حذف كنيد.

5 – نقطه كلمات و مفاهيم كليدي را مطالعه كنيد.

– ما براي نگاشتن مطالب ناگزيريم پاره‌اي دستورات نوشتاري و ساختار صحيح جملات را رعايت كنيم. اما هنگام خواندن نه. 40 تا 60 درصد كل يك متن از واژه‌ها و حروف بي‌اهميت و غيرضروري (البته براي درك آن) تشكيل يافته است. مانند حروف ربط بياموزيد تنها اسم‌ها و افعال را بخوانيد. نكات و مفاهيم اصلي يك پاراگراف را يافته و آن را در ذهن بسپاريد و جزئيات خارج از موضوع اصلي را حذف كنيد.

6 - با صداي بلند مطالعه نكنيد.

7 – در محيط مطالعه خود هر عاملي را كه موجب پرت شدن حواس شما مي‌‌شود حذف كنيد.

8 – هر ميزان كه شما با واژگان و اصطلاحات يك زبان آشناتر و مأنوس‌تر باشيد درك بهتري نيز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهيد داشت، بنابراين تا مي‌توانيد واژه و اصطلاح جديد بياموزيد.

9 – تمرين و تمرين كنيد. تا مي‌توانيد تندخواني را تمرين كنيد. تندخواني نيز همچون ساير مهارت‌ها نياز به ممارست دارد.

10 – تمركز خود را حين مطالعه حفظ كنيد. بدين مفهوم كه در حين خواندن مطلبي در آن واحد به چيز ديگري فكر نكنيد.

8- مدیریت زمان :

یکی از عوامل مهم در موفقیت داوطلب کنکور ، مدیریت زمان است . به طور کلی وقت با سه عامل مخرب روبرو است که در این میان عادت های غلط مهمترین عامل مخرب به شمار می آید . تجربه نشان داده است که با کنترل چند مخرب ، می توان سایر آفات را نیز محدود کرد . برای شناسایی آفت های وقت ، بررسی عملکرد روزانه ، یکی از راههای مناسب به شمار می آید که در این راستا فرد می تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها و هفته ها ، اشکالات موجود را در یابد

برای مبارزه با آفتهای مربوط به خلق و خوی افراد که زمان را تلف می کنند ، بهترین راه برقراری یک انضباط شخصی مستمر است که موجب بروز تغییرات تدریجی در این راه می شوند . لذا تغییر در این عادتها در طول زمان میسر خواهد بود و سرلوحه کار باید شناسایی عوامل مخرب زمان باشد

· تلاش بیش از حد در یک کار

· پشت گوش انداختن ، تعلل و وقفه ایجاد کردن در کار

· گوش ندادن

· در گفتن نه نا توان بودن

· عدم تنظیم اولویتها

· همه را در یک کار سهیم کردن

· توجه بیش از حد به جزییات

· کم توجهی به مطالب اصلی

· وسواس و کمال گرایی

· طول دادن کار ها

· نیمه کاره گذاشتن مطالعه

· مطالعه سطحی

· طول دادن کارها

· پرداختن زیاد به تماشای تلویزیون ، کامپیوتر و مکالمات تلفنی

· افراط در استفاده از کلاس و دبیر

· خود آموزی دیر هنگام

· بیماری و عدم مراقبت از سلامتی (نداشتن تغذیه و خواب مناسب و کافی )

· اضطراب

· عدم علاقه و انگیزه

· بی برنامه گی

· کم توجهی به کل کار و اهداف آن

· کم توجهی به استراحت و آرامش برای کاهش اشتباه ناشی از خستگی

پیشنهادات :

ببینید از زمان چه می خواهید
عواملی که وقت شما را هدر می دهند شناسایی و دسته بندی کنید
فعالیت های روزانه خود را اولویت بندی کنید
گاهی به میز و اتاق خود نگاه کنید و آشفتگی آنها را بر طرف کنید
شفاف و قاطع باشید و با عوامل اتلاف وقت با حسن تدبیر بر خورد کنید.
از زمان به عنوان وسیله ای برای موفقیت و اثر بخشی هرچه بیشتر استفاده کنید ، نه اینکه در دام آن گرفتار شده و دچار بی نظمی و آشفتگی شوید .

9- برنامه ریزی :

وقت و زمان در زندگی ، محدود و برگشت ناپذیر است و ما برای استفاده بهینه از زمان ناچار به برنامه ریزی هستیم . دانشمندان معتقدند 8 دقیقه صرف زمان برای برنامه ریزی روزانه ، می تواند یک ساعت زمان را برای شما ذخیره کند . اصول برنامه ریزی عبارتند از :

· خود شناسی ( از نظر شخصیتی چطور آدمی هستید )

· واقع بینی ( همه ابعاد وجودی خود را در نظر بگیرید )

· فرد محوری : خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و برنامه ای صرفا " متناسب خودتان داشته باشید

· ایمان به برنامه و مثبت اندیشی : خود را ملزم به رعایت برنامه کنید و در این توانایی خود شک نکنید

· مشخص کردن واحد زمانی : هر برنامه را باید در ظرف زمان قرار دهیم ، روزانه ، هفتگی ، ماهیانه و سالیانه

· ارزیابی مستمر : قرار نیست برنامه ای که تنظیم می کنیم همیشگی باشد ، بلکه ممکن است بعد از ارزیابی لازم به تغییر باشد .

· انعطاف پذیری برنامه : توجه به اتفاقات پیش بینی نشده و غیر مترقبه

· داشتن اراده و پشتکار : خواستن ، اولین شرط توانستن است .

شيوه هاي تست زني

تست ها به چند دسته تقسيم مي شوند تست هاي سرعتي ، تست هاي طبقه بندي شده ، تست هاي معلم ساخته ، تست هاي خود ساخته و ..... .

البته اين تقسيم بندي ها از ديدگاه هاي متعدد است و اين مقاله نيز امكان پرداختن كامل به موضوع تست را ندارد اين موضوع نيازمند يك مقاله مجزا مي باشد زيرا اصل كار در اين جا خلاصه گويي و مختصر نويسي است در كنكور سراسري سرعت در تست زدن عامل موفقيت است و بدون مهارت تست زني تقريبا كسي نمي تواند در كنكور موفق شود .

نكته مهم در تست زدن اين است كه قبل از تست زدن بايد دروس را به دقت مطالعه كرد و بدون مطالعه دروس ، زدن تست كاري بيهوده و حتي مضر است. تست زدن در زمان هاي متعدد تكنيك هاي خاص خود را دارد مثلا تست زدن در منزل نكات و شيوه هاي خود را دارد و تست زدن در جلسه كنكور شيوه ديگر.

الف- تست زدن در منزل

بعد از مطالعه هر بخش با فاصله 48 ساعت سعي كنيد تست هاي طبقه بندي شده متناسب و مرتبط با آن بخش از كتاب را بزنيد براي تست زدن دقيقا شرايط كنكور را ايجاد كنيد يعني در همان زمان و شرايط مثل كنكور تست بزنيد .

در مرحله اول سعي كنيد تست ها را با خودكار آبي و در زمان مقرر بزنيد و در مرحله دوم تست ها را با خودكار قرمز در وقت آزاد و سپس آنها را تصحيح كنيد پي خواهيد برد كه بسياري از اشتباهات شما اثر بي دقتي و يا عوامل ديگر بوده است بايد اين اشتباهات را يادداشت كنيد و سعي كنيد تكرار نشود .

در اين مرحله چنانچه توانسته باشيد بيش لز 90% تست ها را درست پاسخ دهيد مطالب آن بخش را خوب فهميده ايد در صورتي كه بين 60% تا 90% پاسخ دهيد لازم است خلاصه مطالب را يك مرتبه ديگر بخوانيد و چنانچه كمتر از 50% پاسخ داده باشيد لازم است مطالب آن بخش را به طور كامل دوباره مطالعه كنيد .

ب- تست زدن در جلسه كنكور

توجه داشته باشيد در جلسه كنكور شما بايد صحيح ترين جواب را انتخاب كنيد نه جواب صحيح را لذا دقت در ضمن مطالب و دقت در فهم سؤال بسيار مهم است .

قبل از زدن تست كليه جواب ها را بخوانيد. صحيح ترين جواب همان جوابي است كه در مرحله اول به آن مي رسيد تست ها را كد بندي كنيد. تست هاي آسان را اول بزنيد. تست هاي متوسط را بعد از آن و تست هاي مشكل را در پايان وقت به آن بپردازيد نبايد فراموش كنيد كه تست ها ارزش يكساني ندارند .

تست هاي مشكل ارزش بالاتري جهت پاسخ دادن دارند ولي با شانس و تصادفي به تست ها پاسخ ندهيد . تست هاي آسان چون توسط اكثر افراد پاسخ داده مي شوند علل رتبه هاي بالا نخواهند بود . عموما تست هاي مشكل هستند كه ديگران پاسخ نمي دهند عامل برتري ما بر ديگران خواهند بود .

در انتقال تست ها به پاسخ نامه نهايت دقت را داشته باشيد چون ممكن است خطاي ديد ايجاد گردد . جهت صرفه جويي در وقت هر ده تست را پس از زدن در دفترچه يكباره به پاسخ نامه منتقل نماييد . سعي كنيد دقت خود را فداي سرعت نكنيد همه سؤالات و همه پاسخ ها و همه مطالب دفترچه را به دقت بخوانيد .

10- آمادگی برای کنکور و نکاتی که داوطلب باید بداند :

- آشنایی با رشته های دانشگاهی

- نحوه ی تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری

- نحوه تاثیر سوابق تحصیلی رشته های غیر مرتبط

- اطلاع رسانی به دانش آموزان در مورد امکانات استفاده از بورس های تحصیلی

- اطلاع رسانی در مورد تفاوت شرایط و ضوابط پذیرش در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی

- اطلاع رسانی در خصوص تسهیلات دانشگاه آزاد جهت داوطلبین دارای مشکلات جسمانی

- چگونگی جبران عقب ماندگی های درسی

- شیوه های تست زنی و نحوه ی استفاده از تستهای جامع و طبقه بندی شده

- ارتباط رشته های دانشگاهی با یکدیگر

- آشنایی با دانشگاههای مختلف و شرایط و ضوابط خاص پذیرش در آنها

- آشنایی با رشته های دانشگاهی و ضوابط ورود به آنها

- توانمندی های لازم برای ورود به رشته های مختلف

- فرصت های شغلی موجود در رشته های مختلف

- زمان و نحوه ی ثبت نام در آزمونهای سراسری ، آزاد ، علمی - کاربردی و....

- مفاهیم رتبه ، نمره ی تراز ، نمره خام ،ضرایب دروس ، زیر گروه ، و...

- آشنایی با رشته های روزانه ، شبانه ، حضوری ، نیمه حضوری ، متمرکز ، نیمه متمرکز ، دارای شرایط خاص

- ضرایب دروس مختلف در زیر گروهها

- زمانبندی آزمونهای آزمایشی سازمان سنجش

- دانشگاه های بین المللی ، مجازی

- دوره های کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا (پیوسته و ناپیوسته )

- انتخاب رشته دانشگاه و ضوابط آن

- رتبه ، نمره ، سهمیه و رشته ی پذیرفته شدگان کنکور سراسری و آزاد در سال گذشته

کلام آخر :

تو قدرت نامحدودی داری.می دونستی که ذهنت اونقدر قدرت داره که بتونی ۳۰ برابر سریعتر از حالا یک نوشته یا کتاب رو بخونی؟می دونستی می تونی هر بیماری رو که داری شفا بدی؟(توجه کن هر بیماری رو)می دونستی هر چی رو که تو ذهنت تصور و باور کنی می تونی به اون برسی؟ بله تو قدرت نامحدودی داری. همه چی به فکر تو خلاصه می شه. هر چی رو که بهش فکر کنی تو زندگیت نمایان می شه.مثلا اگه خدای نکرده به فقر و محدودیت فکر کنی همین سرت می یاد و نتیجش فقره. بر عکس اگه معتقد باشی که می خوای ثروتمند باشی و به ثروت فکر کنی مطمئنا ثروتمند می شی.اگه فکر کنی همین جوری زیبایی هر روز زیبا و زیباتر می شی.اگه فکرکنی که خیر خواهی و اومدی که خیرخواه باشی هر روز خیرخواه و خیرخواهتر می شی. اگه فکر کنی که همه چی دست در دست هم دادن که تو شاد باشی هر روز شاد و شادتر می شی. بر عکس اگه فکر کنی که همه چی دست تو دست هم دادن که تو رو نابود کنند!!!!!یا اینکه هیچ کس تو رو دوست ندارن!!!!!و... نتیجش اینه که همون طوری که برای خودت انتخاب کردی خودت رو نابود می کنی و هیچ کی تو رو دوست نخواهد داشت.علت همه اینها خودتی. این تویی که با فکر نابود کننده ات خودت رو نابود می کنی.این تویی که با فکر اینکه دیگرون منو دوست ندارند یه کاری می کنی که دیگرون تو رو دوست نداشته باشند. بدون که مسبب همه اینها خودتی.تو با فکر و باوری که برای خودت در نظر می گیری زندگی خودت رو رقم می زنی. کمی فکر کن و از همین حالا مسئولیت زندگیت رو صد در صد به عهده بگیر. در واقع راجع به هر چی که فکر کنی ذهنت رو با اون برنامه ریزی می کنی. بدون که ذهن تو همیشه بر اساس برنامه ریزی ای که شده عمل می کنه.بنابر این اگه ذهنت رو با زیبایی و شادی و ثروت و خوبی برنامه ریزی کرده باشی ذهنت دنبال اینا می ره و تو هر لحظه و هر کجا متوجه اینا می شی بنابر این تو خودت رو زیبا و شاد و ثروتمند و خوب می کنی. کائنات پر از فراوانیه.تو با ذهنت تو هر لحظه می تونی میلیاردها تصمیم جور وا جور بگیری و به میلیاردها چیز مختلف توجه کنی.ولی این برنامه ریزی ذهنت هست که مشخص می کنه به چی توجه کنی و چه تصمیمی بگیری.

شنبه 04 خرداد 1392 - 11:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از namazi به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alireza & sanairani & arvin22 &
alireza آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 8 /3 /1392
تشکرها : 1

پاسخ : 1 RE عوامل موفقیت در کنکور
باتشکر از شما مقاله جامعی بود فقط حجمش بالا بود

جمعه 10 خرداد 1392 - 13:09
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
sanairani آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 6 /3 /1392
تشکرها : 1
تشکر شده : 1
پاسخ : 2 RE عوامل موفقیت در کنکور
آره حجمش بالا بود ولی من که همش رو تا آخر خوندم

جمعه 10 خرداد 1392 - 13:10
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از sanairani به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: arvin22 /
arvin22 آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 5 /3 /1392
تشکرها : 2

پاسخ : 3 RE عوامل موفقیت در کنکور
سپاس

جمعه 10 خرداد 1392 - 13:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
amirali آفلاین



ارسال‌ها : 2
عضویت: 6 /3 /1393


پاسخ : 4 RE عوامل موفقیت در کنکور
ممنون از مقالتون

سه شنبه 06 خرداد 1393 - 23:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :